Misją każdej szkoły jest oprócz wychowywania i przekazywania wiedzy teoretycznej także budzenie zainteresowania otaczającym światem, inspirowanie do doświadczania, zachęcanie do zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Właśnie temu między innymi służy impreza popularnonaukowa pod nazwą Festiwal Nauki, która już od kilku lat ma miejsce w naszej szkole. W tym roku odbyła się ona w dniu 28.03.2017 r. W ciągu trzech godzin przeprowadzono szereg interesujących pokazów z zakresu fizyki i chemii oraz zaprezentowano liczne ciekawostki matematyczne. W imprezie uczestniczyli wszyscy uczniowie gimnazjum.
Pokazy matematyczne prowadziła p. Lidia Gładysz. Podczas zajęć uczniowie poznali między innymi ciąg Fibonacciego, gdzie każdy następny element jest sumą dwóch poprzednich. Mogli zaobserwować jego niezwykłe związki z przyrodą, a także dostrzec jego wykorzystanie m.in. w architekturze, muzyce i sztuce. Wykonując odpowiednie pomiary, odkrywali „złotą liczbę” fi – ϕ w anatomii ludzkiego ciała. Poznali również pojęcie „złotej proporcji” oraz jej związku m.in. z wymiarami naszej flagi narodowej.
Również na zajęciach p. Wiesława Filaka spora grupa uczniów prezentowała doświadczenia, a także współprowadziła zajęcia. Pięcioro uczniów z klasy III b w ramach projektu pod nazwą „Napięcie powierzchniowe cieczy” demonstrowało pokazy dotyczące wymienionego zjawiska. Byli to: Jagoda Łazor, Weronika Mszańska, Klaudia Gładysz, Piotr Cyparski i Kamil Kolin. Natomiast dwaj uczniowie z klasy III a – Albert Szczepek i Mikołaj Szczepek przedstawili własnoręcznie wykonany model stabilizatora żyroskopowego. W drugiej części zajęć zaprezentowano ciekawostki, łamigłówki matematyczne oraz przykłady zastosowania matematyki w sztuce prestidigitatorskiej.
Nie mniej ciekawe były pokazy chemiczne prowadzone pod czujnym okiem p. Katarzyny Kociuby. Podczas Festiwalu Nauk zaprezentowano między innymi wpływ coca–coli na nasze zdrowie, a także przeprowadzono promocję soków owocowych. W przygotowanie pokazów eksperymentów chemicznych włączyli się uczniowie: Beata Birecka, Katarzyna Buczek, Martyna Buczkowicz, Dawid Wanic i Marcin Zubel. Młodzi „laboranci” starali się udowodnić swoim starszym kolegom, że picie napojów typu cola negatywnie wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu. Po zaprezentowaniu ilości cukru, która znajduje się w puszce coca–coli, i uświadomieniu, o ile zostaje przekroczona dobowa norma spożycia cukru, w oczach niektórych uczniów można było dostrzec zdumienie, a nawet przerażenie. Jako napój alternatywny dla coli promowano soki owocowe, ze wzglądu na zawartość witamin. Uczniowie udowadniali, że w sokach znajduje się m.in. witamina C. Zademonstrowano również doświadczenie, w którym wykrywano obecność naturalnych i sztucznych barwników w sokach, koncentratach i herbatach owocowych. Gimnazjaliści zaprezentowali również skutki nadmiernego spożywania cukru i soli oraz przeprowadzili krótki instruktaż prawidłowego pomiaru ciśnienia tętniczego krwi.
Sądząc po reakcji uczestników, wszystkie zajęcia podczas Festiwalu Nauki cieszyły się dużym zainteresowaniem. Była to niewątpliwa zasługa nauczycieli uczących, którzy wybrali bardzo ciekawe zagadnienia i doskonale przygotowali młodzież do pokazów. Ponadto sami mogli się zaprezentować od nieco innej strony niż wykładowcy swoich przedmiotów. Na przykład p. Katarzyna Kociuba, nauczyciel biologii i chemii, jest także szkolnym koordynatorem programu profilaktycznego „Trzymaj Formę” realizowanego przy współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Brzozowie. Jego cel to edukacja uczniów i ich rodzin w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się. W programie biorą udział uczniowie klasy I gimnazjum, którzy zaangażowali się bardzo aktywnie w pokazy podczas Festiwalu Nauki.
Z kolei p. Wiesław Filak – nauczyciel matematyki i fizyki podczas Festiwalu Nauki okazał się mistrzem w robieniu sztuczek z użyciem liczb, kart czy monet. Dosłownie brakowało tylko czarnego cylindra, aby można było go okrzyknąć znakomitym iluzjonistą, tyle że pan matematyk obiecał uczniom objaśnić wszystkie te zagadki i dotrzymał słowa. Dzięki takim zajęciom jak te z pewnością Królowa Nauk wyda się wielu uczniom nie taka straszna, a wręcz przeciwnie, niezwykle fascynująca. Choć jest nauką abstrakcyjną, to czy komuś przyszłoby wcześniej do głowy, że na przykład ciąg Fibonacciego można odnaleźć w naturze? Dzięki zajęciom z p. Lidią Gładysz wszyscy mogli się przekonać, że do tego niezwykłego ciągu liczb nawiązują m.in. ulistnienie łodygi, wielkość płatków kwiatów, sposób, w jaki rozgałęziają się drzewa i krzewy, proporcje w odległościach i sposób ułożenia nasion słonecznika, a nawet rozmieszczenie oczu, płetw i ogona delfina.
Pozostaje mieć nadzieję, że fascynujące zajęcia przeprowadzone w ramach Festiwalu Nauki pozostaną w pamięci gimnazjalistów i pomogą im rozwijać zainteresowania przedmiotami ścisłymi. Może dzięki nim narodzą się jacyś nowi pasjonaci? Następna edycja Festiwalu za rok, a niektórzy już nie mogą się jej doczekać. To chyba dobry znak.
Halina Błaż