„Welcome to the Real World” – innowacja pedagogiczna w Grabownicy Starzeńskiej.

„Welcome to the Real World” (Witajcie w prawdziwym świecie), to innowacja pedagogiczna z języka angielskiego, w której biorą w bieżącym roku udział uczniowie klas drugich gimnazjum. Ma ona na celu doskonalenie kompetencji komunikacyjnych młodzieży, wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce oraz zapoznanie jej z potocznym, „żywym” językiem, tak nieraz różnym od tego utrwalanego na zajęciach.

W pierwszym semestrze rozmawialiśmy m.in. o powrocie do szkoły, opisując swoje doświadczenia z klasy pierwszej i postanowienia na nowy rok nauki oraz opisywaliśmy sposoby spędzania czasu wolnego. Dyskutowaliśmy również o kupnie ubrań, przystąpieniu do klubu sportowego oraz wizytach lekarskich. Przygotowanie scenek i dialogów miało pomóc uczniom w przełamaniu strachu przed popełnianiem błędów, a także niejako „zmusić” ich do stosowanie języka w praktyce.
Piosenki wykorzystane na zajęciach stanowiły znakomitą okazję do spotkania z codziennym, naturalnym angielskim. Dzięki utworowi „NYC” grupy Interpol, mieliśmy szansę poćwiczyć słownictwo związane z życiem w wielkim mieście, porozmawiać o jego ciemnych i jasnych stronach, a ponadto zapoznać się z różnicami dzielącymi brytyjską i amerykańską odmianę języka. Piosenka „Precious” zespołu Depeche Mode, oprócz tradycyjnych zadań ze słuchu, pozwoliła zapoznać się z pojęciami opisującymi przeżycia religijne oraz omówić temat nieobecny w programie gimnazjum, czyli zastosowanie wyrażeń „I wish” i „If only”.
Najwięcej czasu zajęła nam jednak praca z szalenie ostatnio modnym serialem „Stranger Things”. Ta historia grupy przyjaciół ratujących z opresji swego zaginionego kolegę, oprócz radości z wciągającej fabuły i świetnej ścieżki dźwiękowej, była również okazją do podyskutowania o „złotej erze telewizji”, z jaką mamy obecnie do czynienia, zapoznania się ze słownictwem związanym z serialami i przyswojenia niezliczonej liczby codziennych, kolokwialnych wyrażeń, obecnych w języku amerykańskich nastolatków. Zwroty w rodzaju easy peasy, mumbo jumbo czy tough cookie na pewno wejdą i do naszego słownika.
W ramach zajęć z projektu udało nam się również spotkać z młodszym kolegą – Oliwerem Sąsiadkiem z klasy IVc, który poprzednie lata nauki spędził w szkole angielskiej. Był on naszym małym native speaker’em i niestrudzenie odpowiadał na liczne pytania o życie codzienne w Anglii, kontakty z kolegami i nauczycielami, liczbę zadań domowych, czy ulubione sposoby spędzania czasu wolnego. Dziękujemy!
Autor: Bartłomiej Zajdel