Obniżenie diet radnym, zniesienie inkasa dla sołtysów i system gospodarki odpadami kluczowymi kwestiami XX sesji zwyczajnej

Radni po otwarciu XX  sesji zwyczajnej przez Dorotę Kamińską – Przewodniczącą Rady Miejskiej w Brzozowie, dokonaniu zmian w porządku obrad   w przedmiocie  powołania komisji doraźnej do opracowania projektów statutów sołectw w Gminie Brzozów,  wprowadzenia zmian w budżecie gminy Brzozów oraz podjęcia uchwały w sprawie  obniżenia wysokości diet Radnym Rady Miejskiej  na wniosek Radnego Krzysztofa Bednarczyka wysłuchali sprawozdania Burmistrza Brzozowa z realizacji uchwał z poprzedniej sesji i sprawozdania z działalności w okresie międzysesyjnym.

Kolejno Radny Kazimierz Tympalski zaprezentował informację z posiedzenia Komisji powołanej do dokonania zniszczenia dokumentów złożonych Radzie Miejskiej w Brzozowie przy zgłaszaniu kandydatów na ławników w wyborach na kadencję 2020-2023, która obradowała w trzyosobowym  składzie: Kazimierz Tympalski – Przewodniczący oraz członkowie: Paweł Froń i Józef Miksiewicz. Jak podkreślił Radny Kazimierz Tympalski dokonano komisyjnego zniszczenia jednego zgłoszenia na ławnika, które nie zostało odebrane przez kandydata w terminie sześćdziesięciu dni od dnia przeprowadzenia wyborów.

Uchwałę w sprawie przystąpienia Gminy Brzozów  do realizacji Programu „Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej”  realizowanego ze środków  Funduszu Solidarnościowego, podjętą jednogłośnie zaprezentowała Alicja Tomoń – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych.  Gmina Brzozów otrzymała decyzję o przyznaniu dotacji finansowej w wysokości  ponad 400 tysięcy złotych  w ramach programu z przeznaczeniem na zatrudnienie asystentów  dla osób posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Dostępność usług asystenta przyczyni się do  umożliwienia prowadzenia przez osoby z niepełnosprawnością bardziej aktywnego i samodzielnego życia. Wsparciem  planuje się objąć grupę 30 osób niepełnosprawnych.

Trzy projekty uchwał przyjęte przez Wysoką Radę jednogłośnie  przybliżył Piotr Zgłobicki –Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Infrastruktury. Pierwszy z nich dotyczył  zwolnienia z obowiązku zbycia w drodze przetargu nieruchomości o pow. 124 m2 stanowiącej własność Gminy Brzozów, na której zlokalizowana jest stacja transformatorowa, na wniosek  Polskiej Grupy Energetycznej Dystrybucja S.A. O/Rzeszów. Drugi wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości na mienie komunalne Gminy Brzozów do realizacji zadań własnych Gminy. Nabycie nieruchomości zlokalizowanej w miejscowości Stara Wieś /duża strona/ związane jest  z uregulowaniem spraw  dojazdowych do przepompowni. Trzeci natomiast wyrażenia zgody na sprzedaż  nieruchomości stanowiącej własność Gminy Brzozów wraz z udziałem  w gruncie na wniosek osoby fizycznej.  Lokal o powierzchni 37,55 m2  znajduje się na parterze budynku na ul. Podwale 2 w Brzozowie.

Wysoka Rada przy osiemnastu głosach za, jednym przeciw  oraz dwóch wstrzymujących podjęła następnie przedstawioną przez Dorotę Foltę – Kierownika Referatu Podatków  uchwałę w sprawie  uchylenia uchwały Nr IX/50/2019 Rady Miejskiej w Brzozowie z dnia 17 kwietnia 2019 r.,  w sprawie  zarządzenia poboru podatków w drodze inkasa, określenia inkasentów oraz ustalenia wynagrodzenia  za inkaso z późniejszymi zmianami. Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego. Podatki  od bieżącego roku będzie można zatem  wpłacać  w kasach Urzędu Miejskiego w formie gotówkowej oraz kartą płatniczą, jak również przelewem  na indywidualny rachunek bankowy wskazany w nakazie płatniczym. Informacja do mieszkańców  Gminy Brzozów o dokonanej zmianie zasad poboru podatków zostanie także  przekazana wraz z nakazem płatniczym na rok 2020.

Alicja Tomoń – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych przedstawiła następnie  przyjęty jednogłośnie projekt uchwały w sprawie  określenia kryteriów rekrutacji do publicznych przedszkoli i do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, dla których Gmina Brzozów jest organem prowadzącym, która w kwestiach technicznych została dostosowana do obowiązujących norm prawnych związanych m.in.: z likwidacją gimnazjów w oparciu o  przeprowadzoną reformę systemu oświaty.

Powołana została ponadto jednogłośną decyzją Wysokiej Rady Komisja do opracowania projektów statutów sołectw Gminy Brzozów w składzie: Urszula Tesznar, Mariola Pilszak, Adam Pomykała, Aleksandra Haudek, Zbigniew Cyganik, Paweł Froń, Krzysztof Bednarczyk i Zbigniew Kwiatkowski oraz wprowadzone zostały zmiany w tegorocznym budżecie Gminy Brzozów przedstawione przez Skarbnika Gminy Brzozów – Katarzynę Majdosz.

Statuty poszczególnych  jednostek pomocniczych Gminy Brzozów określające obszar, zakres działania sołectwa i jego organów wymagają po dwudziestu latach obowiązywania dostosowania do obowiązujących norm prawnych – jak dodał Burmistrz Szymon Stapiński.

W wyniku  wprowadzenia zmian w porządku obrad XX sesji zwyczajnej  Wysoka  Rada  przystąpiła kolejno do podjęcia przy  trzynastu głosach za oraz ośmiu przeciw uchwały w sprawie  zmiany uchwały własnej z dnia 28 listopada 2013 r.,  w sprawie wysokości i zasad przyznawania diet przysługujących radnym Rady Miejskiej oraz przewodniczącym organu wykonawczego jednostek pomocniczych w  Gminie Brzozów.

Wysokość poszczególnych diet  od dnia 1 lutego br. wynosić będzie zatem  81% maksymalnej wysokości diety przysługującej radnemu w ciągu miesiąca wynikającej z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. – w przypadku wynagrodzenia dla  przewodniczącego rady, kolejno: 53% – wiceprzewodniczący rady, 51% – przewodniczący komisji rewizyjnych, 49% – przewodniczący komisji stałych, 46% – zastępcy przewodniczącego komisji stałych i komisji rewizyjnej, 44% – członkowie komisji stałych, co stanowić będzie kwotę o dwieście złotych miesięcznie niższą  w stosunku do obecnie wypłacanej.

Sesję zakończyły wolne wnioski, w ramach których  dyskutowano o   sprawach chodników, przystanków, odśnieżania,  osuwiska i scalania gruntów oraz sytuacji finansowej w oświacie, lecz w szczególności dużo uwagi poświęcono  na analizę problemów związanych z  systemem gospodarki odpadami w gminie który, jak zaznaczyła podczas licznych pytań Beata Szlama  – Naczelnik Wydziału  Ochrony Środowiska, Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa stoi  u progu dużych zmian, które będą miały miejsce  w najbliższym czasie.

Obrady XX sesji – relacja video >>>link<<<<

RavF